Stage week in Rangala - Reisverslag uit Rangala, Kenia van Britt Krijntjes - WaarBenJij.nu Stage week in Rangala - Reisverslag uit Rangala, Kenia van Britt Krijntjes - WaarBenJij.nu

Stage week in Rangala

Blijf op de hoogte en volg Britt

16 September 2019 | Kenia, Rangala

09-09-19 & 10-09-19 Jippie eerste dagje stage deze week. Ik keek er enorm naar uit, maar het liep even anders dan gepland. Ik kwam om 8 uur op stage en er was een speech op het schoolplein, binnen een kwartier voelde ik mezelf duizelig worden en heel warm. Het werd wazig voor m'n ogen en zwart en ik was helemaal bezweet. Na 2 minuten trokken de vlekken voor m'n ogen weer weg en kreeg ik koude rillingen. Mijn lerares kwam vragen of alles goed ging, want ze zag dat ik was gaan zitten op een steen. Ik vertelde haar wat er gebeurde en ze haalde meteen de zuster, zodat ik naar huis kon gaan. De zuster pakte mijn hand en zei alles komt goed ga maar lekker in bed liggen met een paracetamol. Zo gezegd zo gedaan en toen ben ik 2 dagen thuis geweest, omdat ik echt ziek was. Deze dagen duurde zo ontzettend lang en ik kon niet wachten om weer naar stage te gaan. 11-09-19 eindelijk weer naar stage! De wekker ging weer om half 7 en ik ben nog nooit zo blij geweest terwijl ik zo vroeg moest opstaan, maar ik was zo opgelucht dat ik weer heerlijk naar stage kon. Na even goed te hebben ontbeten en mezelf klaar gemaakt liep ik om 5 voor 8 naar stage. Bij aankomst op stage waren ze bezig met een vergadering. Na deze vergadering kwam de zuster even naar me toe om te vragen hoe het met me ging dit was echt zo lief. Ik vertelde haar dat ik niet kon wachten om lekker stage te lopen en ik mocht gauw naar het klasje. In de klas gingen we bidden en zingen, zodat god je beschermt op school. Bidden doen ze hier in de ochtend, voor de lunchpauze en als ze naar huis gaan. Deze ochtend deden we verschillende lesjes we begonnen met rekenen, Engels, les over het geloof en om 11:20 hadden we theepauze. Ik liet foto's van mijn familie zien aan mijn lerares en iedereen wilde meekijken. 10 voor 12 begonnen we met everyday lesson. Hier leerde de kinderen om een eigen mening te vormen en niet vriendjes en vriendinnetjes na te praten. Bij deze les kregen ze een opdracht over welk eten ze wel lekker vinden en welk eten ze niet lekker vinden. De kinderen begonnen hieraan op z'n hakunamatata's (super langzaam). Het was bijna lunchpauze en toen de kinderen dat hoorde van de lerares gingen ze razend snel met de opdracht verder. De pauze begon van 12:45 tot 14:00 als lunch hadden we heerlijke frietjes met samosa, want in de middag eten Nicolenne, Daphne en ik samen in ons huisje. De pauze vloog voorbij en om 14:15 startte we met environment les. De kinderen hebben tijdens deze les heel het compound moeten schoonmaken met bezems van thuis. Die bezems zijn creatief gemaakt van iets wat lijkt op stro en met tape vast gemaakt aan de bovenkant. 15:30 zo laat mocht ik naar huis en ik had echt genoten van deze stagedag met al die lieve kinderen en de lerares. 12-09-19 laatste stage dag voor het weekend! Om 8 uur was ik aanwezig op stage, maar op donderdag gaan de kinderen en sommige lerares eerst naar de kerk. Ik zat daar eigenlijk een beetje voor jan met de korte achternaam, want de kinderen kwamen pas om 8:30 :). We begonnen met een les tellen, waarbij de kinderen van 10 naar 100 met stapjes van 10 en daarna met stapjes van 5. Dit herhaalde ze zo'n 10 keer. De leeftijd in mijn klas is van 6 tot 9 jaar, dus het niveau wat alle kinderen moeten doen ligt veel hoger dan in Nederland. Om 10:15 hadden we Kiswahili les en hier kan ik echt geen touw aan vast knopen hahaha. Het enige wat ik onthouden heb is dat Sungura een konijn is en een stoel kiti changu. Rond 11 uur hadden we weer thee pauze, na het opdrinken van mijn water (wat ze overigens heel gek vinden, want je hoort thee te drinken met melk daar). Ging ik terug naar de klas, want mijn lerares was nog lang niet klaar en de kinderen zaten alweer in de klas. Ik leerde ze van 1 tot 10 tellen in het Nederlands, Ik hou van jou en hoofd schouder knie en teen te zingen. Het was geweldig en de kinderen luisterde perfect en vonden het zelf ook super gaaf! Na de theepauze hadden we everyday les en na de lunchpauze heb ik met de kinderen weer het Nederlandse liedje herhaalt en houden geleerd. Wat een super leuke stage dag was dit weer! In de avond hadden we alleen wat meer pech, Daphne was gebeten door een insect voor het avondeten en we hadden de angel eruit gehaald met een apparaatje wat ik had meegenomen uit Nederland. Tot het moment dat ze zich niet goed voelde, het super veel zeer deed, ze uitslag kreeg in haar gezicht en het niet meer vol hield. Ze bleek een allergische reactie te hebben gehad op de beet. Om 10 uur kwamen er 2 doktors een injectie zetten. Alle problemen trokken gelukkig binnen een half uur weg en toen zijn we allemaal gaan slapen, want morgenochtend moeten we vroeg naar Kisumu zodat dokter Ali boy (zo heet de vertrouwde doktet hier) naar Daphne haar beet kan kijken. Weekend in Kisumu! Wat hebben we allemaal gedaan in ons weekend met de andere meiden? Nicolenne en Daphne gingen vrijdagochtend naar de dokter, we hebben Daphne en Marielle haar verjaardag gevierd, taart gegeten, KFC, pizza gegeten en naar de cocktailbar geweest, boodschappen gedaan voor 2 weken, nieuwe internet gekocht, gezwommen en in de zon gelegen en heerlijk geshopt bij de Masai market! Zondag weer terug naar Rangala met de bogomaline! Altijd weer blij om thuis te zijn wat een vervelende rit in een super heet, klein en vol busje en dat voor een reis van ander half uur met meer dan 10 tassen spullen en boodschappen! Ik ga nooit meer klagen over het openbaar vervoer in Nederland ;)


  • 16 September 2019 - 22:46

    Ome Hans:

    Hoi Brittje

    Het was afgelopen week weer een hele belevenis zo te lezen en je hebt het goed naar je zin daar.
    De stage dagen vliegen om weer een week om. Hier gaat het ook zin gangetje van de week begonnen aan mijn vakantie van drie en een halve week. Wat aan rommelen en dan gaan de dagen net zo snel als jouw stage dagen. Ik ga nu weer sluiten want het is weer tijd om naar bed te gaan. Groetjes en dikke kussen van Ome Hans

  • 17 September 2019 - 13:10

    Stijn:

    Super leuke week gehad zo tezien, maak er nog een leuke tijd van met je kindertjes!❤️

  • 17 September 2019 - 22:14

    Peter :

    Hey dotje, het is goed te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Het is ook echt wel jou ding zo met die kinderen, alleen is de klas wel erg groot.
    Vind het ook super te zien als je probeert om ze een Nederlands liedje t leren. Papa is super trots op jou.
    Geniet ervan, het is een ervaring om nooit te vergeten.

    Weten jullie al wat jullie nog voor uitstapjes gaan doen omdat er een paar die gepland waren niet door kunnen gaan......?

    Heel veel succes Juf,

    Dknuffel Papa.

  • 20 September 2019 - 11:32

    Jean-Paul :

    Helaas een valse start, maar inmiddels helemaal je weg gevonden Britt. Dat doe je goed!
    Mooie foto's, leuk die kids in hun schooltenues en het meisje met de boodschappentas op haar hoofd. Weer eens wat anders dan de thuisbezorgdienst van de Jumbo.
    Lachen dat je ze Nederlands leert.....Misschien voor volgende week een idee om hen de Snollebollekes 'LinksRechts' te leren? Enjoy your weekend!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Britt

Hoi Hoi, Ik ben Britt Krijntjes. Ik volg momenteel de opleiding onderwijsassistent niveau 4 op het Kellebeek college in Roosendaal. Via mijn opleiding kan ik 3 maanden gaan stage lopen in Kenia. Ik wil graag mijn ervaring met jullie delen!!

Actief sinds 18 Juni 2019
Verslag gelezen: 236
Totaal aantal bezoekers 5007

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2019 - 25 November 2019

Mijn eerste reis

Landen bezocht: