Maandag en dinsdag 23 & 24 September - Reisverslag uit Rangala, Kenia van Britt Krijntjes - WaarBenJij.nu Maandag en dinsdag 23 & 24 September - Reisverslag uit Rangala, Kenia van Britt Krijntjes - WaarBenJij.nu

Maandag en dinsdag 23 & 24 September

Blijf op de hoogte en volg Britt

26 September 2019 | Kenia, Rangala

Maandag 23 September

Heerlijk geslapen zo werden we wakker! Niet wakker geworden door enge geluiden of buikpijn! In de badkamer van Nicolenne en Daphne zaten allemaal grote mieren.. Na het ontbijten vroegen we of de schoonmaakster er even naar kon kijken. In mijn badkamer zat gelukkig niks LUCKY ME! Ze moest de badkamers schoonmaken en de dieren doden. Dit duurde tot 9 uur terwijl we al om 8 uur eigenlijk op stage hadden moeten staan. Marielle onze Nederlandse coach is vandaag jarig. Toen de schoonmaakster klaar was gingen we naar stage. Ik liep eerst naar sister om het uit te leggen en ze moest eigenlijk wel lachen! Daarna naar de lerares en zij schrok er wel van, omdat die grote mieren kunnen bijten en als je ze niet weg haalt het er alleen maar meer worden. Vandaag heb ik met de kinderen gezongen if you're happy and you know it. Ze vonden het super leuk. Ze waren aan het lachen en deden super goed mee. Ik had verschillende versies gemaakt. Clap your hands, stemp your feet, touch your belly, turn around, touch your pose, walk on your place, shake your booty, make a dance. De lerares kwam binnen en ze vond het leuk om te zien. Zelf is het ook super om zulke dingen te kunnen doen en vooral als de kinderen zo mega enthousiast zijn. In de theepauze heb ik samen met mijn lerares gekeken naar foto's van Turkije waar we afgelopen zomervakantie naartoe zijn geweest. In de lerarenkamer kwam er een wesp naar binnen gevlogen in Nederland ben ik er al bang voor en hier zijn ze zo'n 5x groter. Ik ging lekker snel terug naar de klas, want ik vond dat beest doodeng. De kinderen waren nog aan het buitenspelen dus ik zette even mijn beker in de klas en ging daarna naar het schoolplein om te kijken. Ik maakte een aantal foto's van de spelende kinderen, maar al snel stonden er heel veel kinderen om me heen. Ik maakte een paar foto's van de groep, portretfoto's van de kinderen en een foto van de kookvrouwen. Die in de ochtend een soort van pap maken, tijdens de thee pauze een gebakken aardappel tenminste daar lijkt het op en in de middagpauze ook een hele maaltijd op tafel zetten en ondertussen nog rond gaan met thee. Na de foto's gingen we op het schoolplein in een kringetje zitten de kinderen zongen liedjes voor me en toen ik opstond maakte ze mijn rok schoon die onder het zand zat. Zo lief en bijzonder hoe je hier wordt behandelt. We gingen naar de klas, want de bel was gegaan. Verder met een les Kiswahili. Zabibu zijn druiven, zeze is een traditioneel muziekinstrument, parachichi is een avocado. Weer iets geleerd! In de lunchpauze hadden we een geroosterde boterham met tonijnsalade! Heerlijk. Om 14:00 was ik terug op stage en nu zat de lerares met de kinderen alweer in de klas. Je kan er echt geen pijl op trekken hoelaat ze hier nou beginnen ;) Gelukkig is mijn pauze tot 14:00 dus was ik gewoon optijd. We hadden een les environmental activites. De kinderen moesten gaan overleggen wat voor 'klusjes' ze thuis doen. Ze halen water uit de rivier, dweilen het huis, wassen de kleren, bezemen de kamers, verbranden afval, passen op de broertjes en zusjes, zoeken hout om te koken, het compound waarop ze wonen bezemen. De kinderen doen hier echt zo veel en dat op zo'n jonge leeftijd! Ik schrok er echt van. Ook koken ze hier al (levensgevaarlijk) zal je denken, maar ze kunnen alles precies uitleggen hoe ze het moeten doen. De kinderen hebben een enorme verantwoordelijkheid. Ook wassen de kinderen zichzelf en vertelt de lerares elke week dat de ouders ook de kinderen moeten wassen of even checken dat het goed is gegaan, maar ze zegt het elke week en er zijn maar een paar ouders die de kinderen checken. De lerares ging na deze les weer naar een meeting. Dus zonder iets te hebben voorbereid ging ik een tekenles doen. We tekende een sneeuwpop met uitleg dat het koud is in Nederland en over een paar maanden kan gaan sneeuwen. Ze kende een sneeuwpop al weg, dus dat was wel heel grappig. Het was 15:50 voordat de lerares terug kwam. 30 minuten na de tijd dat de kinderen uit horen te zijn. Dat is hier allemaal heel normaal. In Nederland zullen alle ouders al lang aan school hebben gestaan! Ik kon lekker naar huis om 16:00. Een heel gesprek met de schoonmaakster gehad over dat ze ons sterke en zelfstandige meiden vindt, omdat we zelf koken, onze kleren wassen, het huis schoonmaken en met neoflessen de insecten doden. In de avond hebben we macaroni gegeten en heb ik gefacetimet met Stijn, Skye, Rick, Leo en mama. Nog even gedoucht en Nicolenne en ik begonnen onze slaapparty weer!


Dinsdag 24 September


We werden weer wakker. Nicolenne bleef vandaag thuis, omdat ze zichzelf niet lekker voelde. Om 8 uur was ik weer op stage en om half 9 waren we nog steeds niet begonnen hahaha. We begonnen pas iets voor 9 uur met bidden! We startte weer met een rekenlesje, waarbij de kinderen + sommetjes moesten maken ( 65 + 4 = ) Dit is echt een moeilijk niveau en daar sta ik nog steeds elke dag van te kijken. Tijdens de les Kiswahili zongen ze liedjes voor de bijen, zodat ze honing blijven maken en als de kinderen hier zingen klinkt dat zo leuk, schattig en mooi. In de korte pauze heb ik weer veel gepraat met mijn lerares over onze families en uit hoeveel mensen een familie bestaat. De lerares heeft 6 zussen en 1 broer. Daar zijn onze gezinnetjes in Nederland natuurlijk heel klein bij. Tijdens art & craft vroeg de lerares weer of ik wilde tekenen met de kinderen. De lerares haar lievelingsdier is een pinguïn, dus ik besloot deze met de kinderen te tekenen. Ze kijkt altijd naar filmpjes van pinguïns! Na de tekenles hadden we environmental les. Deze les ging over de rechten van een kind. De kinderen horen een naam te hebben, genoeg eten te krijgen, naar school te kunnen, kunnen spelen en in een huis te kunnen leven. Ze moeten verantwoordelijk zijn om deze rechten te krijgen hier. In de lunchpauze hebben we tosti's gegeten hmmm.. Na de lunchpauze weer terug naar stage voor een everyday les. De kinderen moesten tijdens deze les opnoemen welke fruit er in hun plaats groeit. Om 15:55 gingen we pas naar huis, want de kinderen hadden te langzaam gewerkt. In de avond even serie la casa de appel gekeken, Nicolenne haar nagels gelakt, aardappel komkommer en kip gegeten, gefacetimet met opa, Petra, Michelle, papa, mama en Stijn, omdat ze in 3 groepen bij elkaar waren hahahaha. In de avond weer gaan slapen, maar ik kwam moeilijk in slaap door last van mn buik! Het is ook niet niks om naar Kenia te gaan ;) Goodnight!

  • 26 September 2019 - 21:42

    Ome Hans:

    Hey Britt

    Het waren weer leerzamer dagen voor jullie. Weer een week voorbij en weer bijna weekend. Voor mijn ook weer bijna de tweede week van mijn vakantie voorbij. De afgelopen week was het goede weer voorbij regel matig regen en temperatuur gezakt van 26 garden zondag na18 garden woensdag. Ik ben woensdag avond met je pa nog bij de boot geweest en naar zijn nieuwe gehuurde loods ook heeft je pa mijn uitgelegd hoe je met de app kan bellen. Ik wil een keer met je bellen als dat bij je uitkomt. App maar maar als het je uitkomt. Groetjes en dikke kus Ome Hans

  • 27 September 2019 - 22:54

    Britt :

    Super leuk dat je steeds meer vrijheid krijgt en zelf lessen mag geven aan de kinderen! Leuk om te horen dat ze je allemaal zo een leuke juf vinden (kan ook niet anders :))
    Geniet ervan! Over een weekje zit de eerste stage er al weer op!

    Xx Britt

  • 29 September 2019 - 12:19

    Nina Langenberg:

    Hoi Britt

    je maakt het echte Kenia mee lees ik wel. Dat is ook een super ervaring en daarom wilden jullie ook gaan. Mooi hoe je het allemaal beschrijft en hoe je er tegenaan kijkt.
    geniet nog van je stage, volgende week een rustweek.
    ook dan genieten.

    groetjes
    Nina

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Britt

Hoi Hoi, Ik ben Britt Krijntjes. Ik volg momenteel de opleiding onderwijsassistent niveau 4 op het Kellebeek college in Roosendaal. Via mijn opleiding kan ik 3 maanden gaan stage lopen in Kenia. Ik wil graag mijn ervaring met jullie delen!!

Actief sinds 18 Juni 2019
Verslag gelezen: 194
Totaal aantal bezoekers 5008

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2019 - 25 November 2019

Mijn eerste reis

Landen bezocht: