AFTELLEN IS BEGONNEN! :) - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Britt Krijntjes - WaarBenJij.nu AFTELLEN IS BEGONNEN! :) - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Britt Krijntjes - WaarBenJij.nu

AFTELLEN IS BEGONNEN! :)

Blijf op de hoogte en volg Britt

17 November 2019 | Kenia, Kisumu

Maandag 4 November

Nog precies 3 weken voordat we weer in het vliegtuig stappen naar ons koude kikkerlandje. Op stage waren de kinderen de libary aan het schoonmaken, dus ging ik met de rest film kijken zodat ik goed op ze kon letten en ze iets te doen hadden. Ik had de hele ochtend Josh niet gezien. Een 14 jarige jongen die altijd redelijk rustig was, maar het viel me meteen op dat hij er niet was. Ik vroeg aan de lerares waar hij was. Ze vertelde dat hij ruzie had gemaakt met een ander kindje en met een staaf in de buik geslagen bij het kind. Hij is nu naar een andere plek waar hij rustig moet worden en waar duidelijk wordt gemaakt dat dit absoluut niet kan. Ik vroeg of hij nog terug kwam. Ze zij dat hij ooit nog wel terug komt, maar de komende tijd niet. Hij was al 3 maanden op het straatkinderen project, maar helaas is het nu even mis gegaan. Er waren vandaag heel veel nieuwe kinderen en ze waren vooral heel erg jong. Tot de lunch pauze hebben we niet veel gedaan, omdat de kinderen moe waren. Ik heb boekjes voorgelezen voor de kleinste. In het Engels is dat toch wel redelijk lastig sommige woorden begreep ik zelf niet eens, maar ach dat hebben de kinderen toch niet door ;) Joylene vroeg vandaag aan mij of Nederlandse mensen ook doodgaan. Ik legde uit dat wij ook dood gaan. Ze vond het super gek, ze vroeg ook hoe wij dan dood gaan en wat er gebeurd als je dood bent gegaan. Ik vertelde haar dat je dan naar het mortuarium gaat en daarna een begrafenis hebt. Ze was helemaal blij dat het hetzelfde gaat in Nederland als in Kenia. Dat was best wel bijzonder dat ze er zo blij mee was.

Dinsdag 5 November

Let's go! Een nieuwe dag. Sammy was er om 2 voor 8 en ik had eigenlijk om 8 uur op stage moeten zijn, maar dat maakt hier helemaal niks uit! Hakuna Matata. Onderweg werden we stil gezet door de politie voor een controle van de papieren. Heel veel motoren die aangehouden werden gingen op de vlucht. Sammy vertelde dat er heel veel motorrijders geen rijbewijs hebben. Het is ook niet al te moeilijk om te vluchten, want de agenten staan aan de zijkant van de weg en steken hun hand op als je aan de kant moet, maar ze komen niet achter je aan als je doorrijdt ;) dus zoveel zin heeft het niet! Op stage ging de lerares de geldende regels uitleggen aan de kinderen. Er zijn namelijk 7 kinderen bijgekomen en de nieuwe kinderen mengen niet goed met de oude kinderen. Ze probeert door de regels te vertellen en er aandacht aan te besteden dat het verandert. Vandaag gingen er 2 jongens stiekem vechten. Ze vragen elkaar dan om te vechten en lopen stiekem weg uit het lokaal en gaan achter een muur staan vechten. Hubart vertelde dat je vaak wordt gevraagd om te vragen, maar dat je het beter kunt weigeren. De jongens die er het langste zitten willen dan laten zien dat ze de baas zijn en dat ze de sterkste zijn. De jongen Jackson waar ik over heb geschreven afgelopen week, is helaas terug naar de straten gegaan....zo intelligent en lief. Jammer, maar hij kon niet zonder zijn lijm. Ik vond het moeilijk toen ik hoorde dat hij weer terug is gegaan. Ik hoop dat hij een alsnog een mooie toekomst krijgt en zijn leven kan oppakken, want op straat was het leven moeilijk vertelde hij en zwaar. Zulke momenten maken wel veel indruk op je.





Woensdag 6 November

Goedemorgen, onderweg naar stage werden we weer aangehouden. Het was dezelfde agent als gisteren en toe hij me zag liet hij ons gelijk doorgaan. Er reed een grote bus voor de tuktuk en ik vroeg sammy waarvoor de bus was. De bus zat namelijk vol met mensen die onderweg waren naar de gevangenis om hun straf uit te zitten. Het was gewoon een bus net zo 1 die je gebruikt als je op schoolreisje gaat ;) Ik vond het maar niks hoor haha. Op stage gingen de kinderen die afgelopen maand binnen waren gekomen naar het politie bureau voor de registratie dat ze nu bij Kuap pandipieri zijn. Ik heb gespeeld met de overige kinderen en geprobeert ze een beetje op te vrolijken. Ze waren namelijk best verdrietig over dat de andere kinderen een uitstapje hadden en hun niet. Ik vind naar een politie bureau moeten toch niet echt een leuk uitstapje maar de kinderen dachten er anders over hihi. Toen de kinderen terugkwamen begreep ik het wel ze hadden namelijk allemaal lolly’s gekregen op het politiebureau en de kinderen die op Pandipieri bleven natuurlijk niet. De lerares wilde voor de andere kinderen die geen lolly’s hadden snoepjes kopen, omdat ze geen geld had voor lolly’s. Het waren maar 12 kinderen, dus ik vroeg hoe duur de lolly’s waren om te kopen het was 10 shilling per lolly dus 120 shiling voor alle lolly’s. Dat is echt super goedkoop rond de 1,-. Ik wilde de kinderen een beetje opvrolijken dus besloot de lolly’s voor ze te kopen, zodat iedereen weer gelijk was. Toen ik dat vertelde begonnen ze te klappen en te juichen. Zo lief! Ze waren super dankbaar en voor mij is dat een kleine moeite. De lerares ging de lollys halen bij een kraampje aan de weg en de kinderen waren weer allemaal happy J De 3 kinderen die nog maar net hier zijn aangekomen is een familie. Het zijn 2 jongentjes van 6 jaar en 3 jaar en 1 meisje van 4 jaar. Ze zijn hier, omdat de vader een nieuwe vriendin heeft en hun moeder uit huis heeft gezet. De vader en stiefmoeder zorgde slecht voor de kinderen. Ze ging vaak zonder eten naar bed en mishandelde de kinderen. Bij het meisje van 4 jaar is het goed te zien op haar lichaam overal staan littekens. De vader zit nu in de gevangenis, omdat hij geen verantwoordelijkheid heeft genomen voor zijn kinderen. Dit kan een straf zijn van tussen de 1 en 3 jaar. Ik vind het goed dat ze hier een straf op zetten. Heel vaak weten ze niet dat er kinderen worden mishandeld, omdat dit geheim wordt gehouden of geheim gehouden moet worden. Gelukkig is het bij dit gezin wel naar buiten gekomen en is de vader nu zijn straf aan het uit zitten. Ik ben echt dol op de kinderen hier wat een lieverds!

Dondedag 7 November

Vandaag ging Nicolenne mee naar stage. Ze keek er heel erg naar uit en ik ook. Het was heerlijk om even Nederlands te kunnen praten op stage, omdat dat natuurlijk veel makkelijker is dan jezelf moeten uitdrukken in het Engels. We hebben heel de dag lekker gespeeld en geknuffeld. Dunja was bij Nicolenne op schoot in slaap gevallen. Hij is nog maar 3 jaar, maar gisteren heb ik over hem geschreven. Ze heeft veel foto’s kunnen maken wat super fijn was, want zelf foto’s maken met de kinderen is toch iets moeilijker. De dag vloog voorbij en voordat we het wisten was Sammy er al weer om ons op te halen. Genoten van deze dag en nu weer weekend!




Vrijdag 8 November

Goedemorgen, om half 9 was ik wakker. Dat is dus voor mij echt even uitgeslapen ;) We hadden vandaag de house warming van Marielle bij haar nieuwe huis waren we uitgenodigd. We hadden zandkoekjes gekocht en zelf glazuur gemaakt. Ze waren lekkerder als we ze zelf konden maken, maar helaas hebben we hier geen oven. Het was een heel leuk huisje en heel schattig ingericht. Na de housewarming gingen we naar de masai markt. Hier heb ik nog 2 doeken gekocht met geschilderde dieren. In de avond aten we soep en macaroni. De dagen in het weekend zijn lekker kort in mijn verslagen af en toe J We hebben in de avond een kerstfilm gekeken, ja we zijn lekker optijd. Een wijntje gedronken en koekjes en nacho’s gegeten. Op naar een goede nachtrust. Morgen gaan we naar kaka mega forest een boswandeling. Zin in!

Zaterdag 9 November

Goedemorgen, de dag van de boswandeling en ik heb er echt veel zin in. Even een uitstapje! Dit was nog iets waar we naar uitkeken, voordat we naar huis gingen. Om 9 uur kwamen Amos en Marielle met een auto ons ophalen. We hebben 1,5 uur gereden naar Kaka mega forest. We kwamen aan in een super mooi en schattig vakantie resort. Dat was echt het mooie groene Afrika. Op het park stond de gids te wachten . We gingen eerst een stukje met de auto en daarna te voet. Het had een boswandeling moeten zijn, maar we gingen na 5 minuten stijl omhoog tot de top van een berg. Marielle was vergeten dat het zo klimmen was. We waren allemaal buitenadem. Onze conditie is zo slecht hier hahaha. Eenmaal aangekomen op de berg was al het puffen en zeuren de moeite waard. Dat uitzicht was GEWELDIG! Op de berg hebben we even gegeten en gedronken. Natuurlijk hebben we 1000de foto’s gemaakt ;) Daarna konden we weer naar beneden en hebben we nog een kleine wandeling langs een riviertje en meertje gemaakt. Het was echt een heerlijk dagje. Lekker uitgeput naar huis. In de avond hadden we echt geen zin meer om te koken, dus hebben we bij het souvereign hotel gegeten. Sushi!! Onderweg terug naar huis had Sammy zijn Nederlandse muziek weer op staan en hebben we heerlijk vals meegzongen!

Zondag 10 November

De meiden gaan weer terug naar Rangala. We hadden vandaag even een relax dagje. Filmpjes gekeken en in bed gelegen. De weekboodschappies gehaald, gezwommen en gebeld met thuis. In de avond aten we aardappels, komkommer en hamburger. Nicolenne en ik hebben in de avond nog even de nieuwe aflevering gekeken van jachtseizoen en thee gedronken. We waren redelijk uitgeput en toen we helemaal klaar lagen om te gaan slapen kregen we super veel energie. De vlaggetjes die we in het huis hadden opgehangen voor versiering kwamen in de nacht naar beneden zetten. We lagen nog te kletsen en schrokken ons echt een hoedje. We durfde niet te kijken, maar toen zagen we dat het gelukkig de vlaggetjes waren. Nu lekker slapen en morgen weer een nieuwe week! Goodnight

P.s Het verslag van deze week komt ook vandaag of morgen online. Ik liep een beetje achter door de afleiding hier, zoals wifi ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Britt

Hoi Hoi, Ik ben Britt Krijntjes. Ik volg momenteel de opleiding onderwijsassistent niveau 4 op het Kellebeek college in Roosendaal. Via mijn opleiding kan ik 3 maanden gaan stage lopen in Kenia. Ik wil graag mijn ervaring met jullie delen!!

Actief sinds 18 Juni 2019
Verslag gelezen: 143
Totaal aantal bezoekers 5010

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2019 - 25 November 2019

Mijn eerste reis

Landen bezocht: