De eerste week in Rangala! - Reisverslag uit Rangala, Kenia van Britt Krijntjes - WaarBenJij.nu De eerste week in Rangala! - Reisverslag uit Rangala, Kenia van Britt Krijntjes - WaarBenJij.nu

De eerste week in Rangala!

Blijf op de hoogte en volg Britt

12 September 2019 | Kenia, Rangala

04-09-19
Daphne haar 18de verjaardag! In de ochtend rond 6 uur/ half 7 ben ik begonnen met versieren van de woonkamer. Ik had uit Nederland vlaggetjes, ballonnen en toeters meegenomen! Ze was verbaasd dat we het versiert hadden voor haar, maar we wilde het een zo leuk mogelijke dag maken want een verjaardag zonder je familie is altijd moeilijk. Na de verassing hebben we heerlijk ontbeten onze Nederlandse coach was ook nog hier tot de lunch dan ging ze terug naar Kisumu waar ze woont. We hadden na het ontbijt even alles met elkaar opgeruimd en toen gingen we sister Marie Esther ontmoeten. Dat is ze zuster van Babyhome (de plek waar weeskindjes verblijven en waar je kan helpen in je vrije tijd). Hier besprak ze de regels die op het compound zijn en ook de regels van Babyhome. Regels zoals als je ziek bent mag je niet naar babyhome en je mag niet je duim in een baby zijn mondje stoppen. Die regels waren eigenlijk super logisch natuurlijk. We kregen een korte rondleiding door Babyhome en daarna mocht ik eindelijk naar mijn stage om kennis te maken. Daar had ik echt zo super veel zin in. Ik maakte kennis met zuster Ursula en de leraressen van regard 1,2 en 3. Na de kennismaking mocht ik meteen een ochtendje stage lopen en heb ik in alle klassen even kennisgemaakt en mee gedraaid. Zuster Ursula vertelde me dat ik mocht kiezen tussen 1 van de 3 klassen en die keuze had ik snel gemaakt. Dat werd natuurlijk klasje 1 waar de kinderen het jongste zijn van ongeveer 6 tot 9. Om 12:40 mochten we naar huis voor de lunchpauze. In de middag hoefde ik niet terug naar de girlsschool, maar gingen we lekker knuffelen met de kinderen in Babyhome. Dat was een geslaagde dag met heel veel nieuwe kennismakingen en indrukken.

05-09-19
Eerste hele dag stage! 8 uur zo laat begon deze dag en eigenlijk keek ik er een beetje tegenop, omdat ik het zo spannend vond. Om half 9 startte de rekenles. Ik stond er eigenlijk versteld van dat ze zo'n goede methode hadden in de boeken. Het was een les op redelijk hoog niveau met getallen tussen de 1 en de 100. Deze les duurde 3 kwartier, want toen ging de lerares van mijn klas en ik mee met klas 3 naar de markt voor social work (schoonmaken van de markt). De kinderen van mijn klas die toen nog op school waren moesten zichzelf les geven tot we terug kwamen. Op de markt maakte klas 3 schoon met eigen gemaakte bezems, veger & blik, harken, emmers en een eigen gemaakte schoonmaakoutfit. Dat was indrukwekkend om te zien van welke materialen ze deze schoonmaakspullen hadden gemaakt. De zon scheen super hard en het was echt zwaar werk voor die kinderen. Ik had echt medelijden, maar voor hun is dat normaal. Na het schoonmaken van de markt hadden we nog even een theepauze, omdat we 2,5 uur weg waren. De laatste minuten die we nog over hadden in de klas hebben we Kiswahili geleerd. Dit is de taal die ze hier spreken. Ik kon er weinig van verstaan of onthouden, want het is natuurlijk het tegenovergestelde van Nederlands hahaha. Om 12:40 hadden we weer pauze en kon ik terug lopen naar het Compound waar we verblijven. Er liep een hele groep meiden uit mijn klas met me mee en ze vonden het maar al te leuk om mij bij de poort van ons compound af te zetten. In de lunchpauze hadden we onszelf verwend met tosti's zonder ham en risotto van de dag ervoor. Heerlijk!! Om 2 uur begon ik weer op de girlschool. Tenminste dat dacht ik want hier houden ze op z'n keniaans pauze. Dit liep natuurlijk redelijk uit en daarom hadden we in de middag alleen maar een tekenlesje, waarbij de kinderen middelen om schoon te maken moesten tekenen. Om 10 over 3 waren de kinderen uit en niet veel later kon ik ook naar huis. Daphne en Nico moesten tot 5 uur in het ziekenhuis. In de tijd dat hun nog in het ziekenhuisje waren heb ik even gebeld met m'n vriendinnetjes en een verslag van de dag geschreven. Ik zat rustig aan tafel toen het met bakken uit de lucht kwam, wat een stortregen en onweer. Het compound werd omgetoverd tot 1 grote modderige waterval. Gelukkig bleef de stroom wel werken en hebben we er in het huisje verder niks van gemerkt. In de avond gingen we voor het eerst lekker op z'n Hollands eten: gebakken aardappelen, kip en erwtjes! Het smaakte heerlijk behalve de erwtjes, we waren vergeten dat die een nacht moeten wellen, omdat het verse erwtjes waren. Helaas, maar de kip en de aardappels waren super lekker! Na het eten lekker gebeld met Stijn, gedoucht en heel diep in slaapgevallen ;)

06-09-19

Oeps... vergeten een verslag ervan te maken...Gelukkig nog wel een paar steekwoorden opgeschreven. Tosti in de ochtend, boerenomelet als lunch en in de avond lekker geknutseld als voorbereiding van een opdracht die ik met de kinderen op giroschool ga doen, betekent, lasagnesaus met tagliatelle gegeten en weer lekker met Stijn gebeld!

07-09-19 & 08-09-19 WEEKEND ;)

Op zaterdag hebben we eerst een poging gedaan tot uitslapen, maar dat gaat hier toch wel moeilijker dan in ons kikkerlandje! De schoonmaakster zet namelijk om half 7 super harde keniaanse muziek op en gaat kletsen voor ons raam. De meiden van Kisumu kwamen in de middag naar ons om te kijken naar het verblijf, de stage plekken en om gezellig te lunchen. We hadden heerlijke groente soep, Nacho's met gehakt, guacamole, chilisaus mixje, komkommer en tomaatjes. De meiden bleven maar tot half 4, maar het was weer even leuk om elkaar te zien. Aan het einde van de middag nog even een wasje gedaan en lekker gefacetimet.

Op zondag hadden we een relaxdagje. We hebben in bed serie gekeken, gegeten en voor de rest niks gedaan. In de avond hadden we bijna alle 3 wel last van onze buikkies door het eten en misschien door de spanning. Een beetje optijd naar bed gegaan, want op maandag start de volle stage week! Zin in ;)

  • 12 September 2019 - 20:03

    Britt:

    Weer een super verslag! Super knap dat je tegenover zo een volle klas dingen over weet te brengen. Nog steeds kun je merken aan de manier hoe je schrijft dat je het super erg naar je zin hebt en nog geniet van alle nieuwe indrukken. Deze blijven je natuurlijk keer op keer verbazen, omdat wij gewoon een luxe leventje hebben!
    Ga zo door! Super leuk om erover te lezen!
    Ik denk aan je!
    Xx Britt

  • 12 September 2019 - 20:49

    Jean-Paul :

    Wat blijft het toch leuk om al jullie verslagen te lezen, SUPER!
    Er zijn zachtjes gezegd zo te lezen o.a. aardige verschillen in methodieken, regels en ritmes ;-))) Dat is niet totaal onverwacht, maar het zal toch wel ff wennen zijn. Mooie afwisseling tussen kleine kindertjes en pasgeborenen. Wat een prachtige foto's. En gelukkig ook nog tijd voor je vriend. Vasthouden zo!

  • 13 September 2019 - 11:08

    Nina Langenberg:

    Leuk je verslagen te lezen.
    Het zijn heel wat ervaringen hoor. Een relaxdag is daarom ook heel belangrijk.
    Veel stage plezier

    Nina

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Britt

Hoi Hoi, Ik ben Britt Krijntjes. Ik volg momenteel de opleiding onderwijsassistent niveau 4 op het Kellebeek college in Roosendaal. Via mijn opleiding kan ik 3 maanden gaan stage lopen in Kenia. Ik wil graag mijn ervaring met jullie delen!!

Actief sinds 18 Juni 2019
Verslag gelezen: 160
Totaal aantal bezoekers 5011

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2019 - 25 November 2019

Mijn eerste reis

Landen bezocht: